
W ostatnich miesiącach temat przeciwdziałania praniu pieniędzy zyskał nowy wymiar – wszystko za sprawą zmian w przepisach AML, które weszły w życie w 2024 roku. Obowiązek szkoleń nie dotyczy już tylko bankowców i instytucji finansowych – katalog instytucji obowiązanych został rozszerzony, a konsekwencje braku realizacji nowych wymogów mogą być poważne. Jeśli prowadzisz działalność, która choćby pośrednio ma styczność z transakcjami finansowymi, ten tekst pomoże Ci odpowiedzieć na najważniejsze pytanie: jaka nastąpiła zmiana AML w kontekście grup, które muszą zrealizować szkolenie i realizować określone obowiązki?
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy w praktyce – podstawy AML
AML to akronim od angielskiego Anti-Money Laundering, co oznacza przeciwdziałanie praniu pieniędzy. Jest to zbiór przepisów i procedur mających na celu zapobieganie wykorzystywaniu legalnych instytucji i podmiotów gospodarczych do ukrywania pochodzenia nielegalnych środków. W Polsce najważniejszym aktem prawnym w tym zakresie jest Ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, która była wielokrotnie nowelizowana – ostatnie zmiany znacząco rozszerzyły katalog instytucji obowiązanych do wdrażania procedur AML, o czym przeczytasz w dalszej części tego artykułu.
Nadzór nad systemem sprawuje powoływany i odwoływany przez premiera Generalny Inspektor Informacji Finansowej (GIIF). Z kolei kluczowym elementem przeciwdziałania nieprawidłowościom są szkolenia AML. Mają one nie tylko zwiększyć świadomość zagrożeń, ale też zagwarantować zgodność działań firmy z aktualnymi przepisami – co dziś dotyczy już nie tylko sektora finansowego, ale także wielu innych branż.
Zmiany AML – nowe instytucje obowiązane
Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z 2024 roku wprowadziła istotne zmiany, które mają na celu zwiększenie skuteczności systemu AML. Jednym z kluczowych elementów tej nowelizacji jest rozszerzenie katalogu instytucji obowiązanych, czyli podmiotów zobowiązanych do stosowania przepisów. Zmiana AML, jaką w pierwszej kolejność warto wskazać, to rozszerzenie katalogu instytucji obowiązanych. Dołączyły do nich m.in. przedsiębiorstwa zajmujące się obrotem dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi i antykami.
Ważna zmiana AML – udokumentowanie szkolenia
Wraz z rozszerzeniem katalogu instytucji obowiązanych, nowelizacja wprowadziła obowiązek regularnych szkoleń dla pracowników tych podmiotów. Szkolenia te mają na celu zapewnienie aktualnej wiedzy na temat przepisów AML oraz procedur związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Ważnym aspektem jest również dokumentowanie przeprowadzonych szkoleń, w tym informacji o programie szkolenia, terminie jego przeprowadzenia oraz uczestnikach.
Kary za brak szkolenia AML
Niedopełnienie obowiązku szkoleniowego może skutkować poważnymi konsekwencjami. Brak odpowiedniej dokumentacji szkoleń lub powierzenie obowiązków związanych z AML osobom nieprzeszkolonym może prowadzić do nałożenia kar administracyjnych, w tym kar pieniężnych sięgających nawet 5 milionów euro lub 10% przychodu.
W związku z powyższym, instytucje obowiązane powinny nie tylko przeprowadzać regularne szkolenia dla swoich pracowników, ale także skrupulatnie dokumentować ich przebieg, aby w razie kontroli móc wykazać zgodność z obowiązującymi przepisami.
Szkolenie AML – kto aktualnie musi je zrealizować?
Wprowadzane nowelizacje poszerzyły katalog instytucji, które muszą zrealizować szkolenie AML. Według ustawy są to m.in.:
- banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych;
- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe oraz Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa;
- krajowe instytucje płatnicze, instytucje pieniądza elektronicznego, małe instytucje płatnicze, biura usług płatniczych, agenci rozliczeniowi;
- firmy inwestycyjne, banki powiernicze, oddziały zagranicznych firm inwestycyjnych;
- fundusze inwestycyjne, alternatywne spółki inwestycyjne, towarzystwa funduszy inwestycyjnych;
- zakłady ubezpieczeń wykonujące działalność w zakresie ubezpieczeń na życie;
- pośrednicy ubezpieczeniowi wykonujący czynności pośrednictwa ubezpieczeniowego w zakresie ubezpieczeń na życie;
- notariusze w zakresie określonych czynności;
- adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi w zakresie określonych czynności;
- biegli rewidenci;
- przedsiębiorcy prowadzący działalność kantorową;
- przedsiębiorcy świadczący usługi w zakresie walut wirtualnych;
- przedsiębiorcy świadczący usługi polegające na sporządzaniu deklaracji, prowadzeniu ksiąg podatkowych, udzielaniu porad z zakresu prawa podatkowego lub celnego;
- przedsiębiorcy świadczący usługi polegające na tworzeniu osoby prawnej, pełnieniu funkcji członka zarządu, zapewnianiu siedziby, działaniu jako powiernik trustu;
- podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych;
- pośrednicy w obrocie nieruchomościami;
- przedsiębiorcy prowadzący działalność lombardową;
- przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie obrotu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami.
Czego uczą szkolenia AML i dlaczego warto je zrealizować?
Szkolenie AML to nie tylko spełnienie obowiązku ustawowego, ale przede wszystkim praktyczne przygotowanie do bezpiecznego i świadomego prowadzenia działalności. Nawet jeśli formalnie nie jesteś jeszcze zobowiązany do jego odbycia, zdobycie wiedzy z tego zakresu może uchronić Cię przed poważnymi konsekwencjami prawnymi i finansowymi.
Jeśli chodzi o AML, szkolenie porusza takie aspekty, jak:
- rozpoznawanie ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu – nauczysz się identyfikować podejrzane transakcje i sygnały ostrzegawcze;
- prawidłowe raportowanie do GIIF – dowiesz się, kiedy i jak zgłaszać podejrzenia do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej;
- procedury KYC (poznaj swojego klienta) – poznasz zasady weryfikacji tożsamości klienta i jego profilu ryzyka;
- obowiązki dokumentacyjne i sposób prowadzenia rejestrów – zdobędziesz wiedzę, jak poprawnie dokumentować działania zgodnie z ustawą;
- praktyczne konsekwencje niedopełnienia obowiązków – zrozumiesz, jakie kary grożą osobom fizycznym i firmom za brak wdrożonych procedur AML.
Chcesz kompleksowo poznać zmiany AML? Jako absolwent tego kursu nic cię nie zaskoczy
Nowelizacje przepisów wprowadzają szereg zmian, które mogą łatwo umknąć w codziennym natłoku obowiązków. Aby uniknąć niepotrzebnych błędów i ryzyka kar, warto uporządkować swoją wiedzę, szczególnie jeśli pełnisz funkcję Officera AML
Z myślą o osobach, które chcą zaktualizować swoją wiedzę stworzyliśmy Kurs Zmiany w ustawie AML 2025, zawierający informacje wynikające z pakietu AML/CFT z 2024 tj. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 31 maja 2024 r. nr 2024/1620 i nr 2024/1624 oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 31 maja 2024 r. nr 2024/1640 – wpływające na obowiązki Officera AML.

Podczas kursu uczestnicy zyskają aktualne i praktyczne informacje na temat:
- zawiadamiania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o podejrzeniach prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;
- identyfikowania i zgłaszania transakcji podejrzanych;
- sytuacji, w których należy poinformować prokuraturę o podejrzeniu pochodzenia majątku z innych przestępstw;
- uwzględnienia obowiązków AML w kontekście przetwarzania danych osobowych.
To solidna porcja wiedzy dla osób odpowiedzialnych za zgodność, bezpieczeństwo i przejrzystość finansową w organizacji. Kurs prowadzony jest zgodnie z aktualnymi przepisami, a jako absolwent otrzymasz dokumentację zgodną z wymogami MEiN, a także certyfikat ukończenia kursu wraz z jego programem szkoleniowym. Ogromną zaletą jest także możliwość dofinansowania kursu z Urzędu Pracy dla osób bezrobotnych.
Chcesz być pewny, że Twoja działalność realizuje swoje zadania zgodnie z aktualnymi wymogami? Lepiej już teraz upewnić się, czy należysz do grona instytucji obowiązanych i czy spełniasz aktualne wymogi. Obowiązki wynikające z ustawy AML obejmują coraz więcej branż, a niewiedza nie zwalnia z odpowiedzialności. Brak aktualnego szkolenia to nie tylko ryzyko kary finansowej, ale również poważne uderzenie w wiarygodność firmy – zarówno w oczach klientów, jak i partnerów biznesowych. Zadbaj o bezpieczeństwo swojej działalności. Zapisz się na kurs i działaj w zgodzie z przepisami.