Zawód managera restauracji jest wymagającym, ale przynoszącym ogromną satysfakcję zajęciem. Gwarantuje stały kontakt z ludźmi, a także podejmowanie ciekawych wyzwań, np. podczas organizacji imprez okolicznościowych. Ponadto uczy pracy zespołowej, organizacji i cierpliwości. Jednak, aby menager gastronomii w sprawny sposób mógł nadzorować działaniem restauracji, musi zdobyć określoną wiedzę i umiejętności.
Stanowiska pracy w gastronomii
Ilość osób zatrudnionych w gastronomii uzależniona jest od specyfiki i wielkości lokalu. Oczywistym jest, że w miejscu, gdzie nie ma baru, nie będzie zatrudniony barman. Z kolei w pubie bez dostępu do zamawiania dań – nie jest potrzebny kucharz.
Stanowiska pracy w gastronomii można podzielić na następujące kategorie:
- pracownicy kuchni,
- obsługa sali,
- pracownicy porządkowi,
- kadra zarządzająca.
W kuchni najczęściej pracują kucharze oraz nadzorujący ich szef kuchni. Ta grupa zajmuje się przygotowywaniem i wydawaniem dań, a także jest odpowiedzialna za jakość posiłków. Co więcej, od szefa kuchni zależy, jakie pozycje będą dostępne w karcie lokalu. W skład obsługi sali restauracyjnej wchodzą przede wszystkim kierownik sali i osoby pracujące bezpośrednio z klientami, np. kelnerzy, barmani, bariści. Są oni wizytówką lokalu, dlatego muszą zadbać o zapewnienie jak najlepszej obsługi gości. Zajmują się witaniem i zapraszaniem do lokalu, wyznaczeniem stolika, przyjmowaniem zamówień. Kierownik dodatkowo dba o dekoracje umieszczone na sali.
Z kolei pracownicy porządkowi utrzymują czystość lokalu i sterylności kuchni. Są to osoby, które zajmują się zmywaniem i wyparzaniem naczyń, a także sprzątaniem pomieszczeń restauracyjnych. Ostatnią grupą jest kadra zarządzająca – dyrektorzy i managerowie – odpowiedzialni za prawidłowe funkcjonowanie lokalu, zgodnie z wyznaczonymi standardami jakości, a także za przestrzeganie prawa pracy wobec osób zatrudnionych.
Czym zajmuje się menedżer? Obowiązki managera restauracji
Manager zajmuje się przede wszystkim szeroko rozumianym zarządzaniem personelem. Dba o to, aby pracownicy współpracowali ze sobą w harmonii, a wszelkie zaistniałe konflikty lub problemy były sprawnie rozwiązywane. Dobra atmosfera między zatrudnionymi wpływa na odbiór lokalu przez klientów. Warto dodać, że sprawowanie kontroli nad pracownikami, ocena ich pracy i przyznawanie im nagród – to część tego, czym zajmuje się menedżer w kwestii zarządzania. Na jego barkach spoczywają również obowiązki związane z działaniem i wyglądem restauracji.
Dodatkowe obowiązki managera restauracji to:
- troszczenie się o wizerunek lokalu,
- ustalanie grafiku,
- kontrolowanie prawidłowości wykonywanego serwisu,
- monitorowanie zamówień (żywności, artykułów chemicznych itd.),
- przyjmowanie rezerwacji na imprezy okolicznościowe,
- udział w procesie rekrutacyjnym,
- szkolenie pracowników.
Ile zarabia manager restauracji?
Według Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń mediana miesięcznej wypłaty managera restauracji wynosi 5 390 zł brutto. Według danych pensja w tym zawodzie oscyluje pomiędzy 4 240 a 6 780 zł. Istnieje kilka czynników wpływających na to, ile zarabia manager restauracji. Wśród nich wymienia się: wykształcenie, staż pracy, wielkość lokalu, województwo w jakim znajduje się restauracja.
Pracownicy w niektórych punktach gastronomicznych, poza określonym wynagrodzeniem, mogą liczyć na dodatkowe benefity, takie jak: zniżki na firmowe produkty i usługi, dofinansowanie posiłków itp.
Co powinien obejmować kurs na managera restauracji?
Kurs managera gastronomii można podzielić na trzy podstawowe filary wiedzy, które są niezbędne do podjęcia pracy w tym zawodzie. Są to:
- Kompetencje miękkie.
- Elementy zarządzania zespołem i psychologii.
- Kompetencje managerskie.
Pierwszy z nich pozwala kursantowi zdobyć wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej. Omówione zagadnienia przygotują uczestnika szkolenia do odczytywania mowy ciała, autoprezentacji, a także nauczy sztuki perswazji. Dodatkowo wpłynie na umiejętność pracy w zespole, dzięki tematyce rozwiązywania sytuacji konfliktowych, radzenia sobie w stresie i motywowania. Nie mogą zostać pominięte tu wątki związane z zarządzaniem pracownikami. Kursant podczas szkolenia otrzymuje informacje na temat tego, jak podejmować decyzje, delegować zadaniami i wyznaczać granice odpowiedzialności.
Drugi filar rozwija tematykę zarządzania personelem i wyjaśnia wpływ psychologii na koordynowanie zespołem. W tym zakresie omawiane są informacje na temat typów osobowości i podstaw psychologicznego oddziaływania na konkretne osoby. Ponadto porusza się kwestie elementów i stylów zarządzania w firmie. Kursant przygotowuje się także do prowadzenia negocjacji.
Ostatni z wymienionych filarów tyczy się bezpośrednio pracy jako manager restauracji. Podczas szkolenia uczestnik zdobywa przygotowanie z zasad zatrudniania pracowników: rekrutacji, tworzenia umów i grafików, wypłacania wynagrodzeń – tak by odbywało się to zgodnie z prawem. Ponadto omawiany jest cykl życia restauracji i zasady jej prawidłowego funkcjonowania. Manager w gastronomii odpowiedzialny jest za funkcjonowanie lokalu, dlatego poznaje zasady: kontrolowania kosztów, kształtowania sprzedaży, obsługi gości, nakrywania stołu, a także poznaje sztukę kelnerską.
Kurs Managera Gastronomii
Centrum Doradztwa Zawodowego oferuje Kurs Managera Gastronomii, który porusza zagadnienia z każdego z trzech wyżej wymienionych filarów tematycznych związanych z pracą managera restauracji. Kursant otrzymuje niezbędną do podjęcia tej pracy wiedzę, umiejętności oraz kwalifikacje. Kurs managera gastronomii dostępny jest w formie online. Dzięki temu szkolenie odbywa się w dogodnym dla kursanta czasie i miejscu. Warto dodać, że wydawane zaświadczenie ukończenia kursu jest honorowane tak samo jak w przypadku szkolenia stacjonarnego.
Absolwent otrzymuje kwalifikacje Managera Gastronomii zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Daje mu to możliwość rozpoczęcia pracy m.in. w: restauracjach, barach, kawiarniach, pubach, czy też w cateringu.