Gabinet kosmetologiczny oferuje usługi związane z różnego typu zabiegami leczniczymi i upiększającymi skórę. Ponadto osoby tam zatrudnione zajmują się dobieraniem odpowiednich kosmetyków i edukowaniem w zakresie pielęgnacji. Miejsca te muszą spełniać standardy czystości i bezpieczeństwa, a także zatrudnić wykwalifikowaną kadrę w celu zapewnienia jak najlepszej jakości usług. Jednym ze sposobów dbania o usługobiorcę jest prowadzenie karty klienta, o której więcej będziemy pisali w dalszej części artykułu.
Karta klienta – kosmetologia a prawo
Zawód kosmetologa nie doczekał się jeszcze regulacji ustawowej. W ubiegłym roku powstał projekt ustawy o zawodzie kosmetologa, jednak nie został on wdrożony w życie. W ocenie Naczelnej Rady Lekarskiej stanowił on próbę stworzenia zawodu niemedycznego, który miałby atrybuty zawodu medycznego, np. prowadzenie dokumentacji.
Czy to oznacza, że salony beauty nie muszą prowadzić karty klienta? W świetle prawa nie ma takiego obowiązku. Jednak trudno wyobrazić sobie dobrze prosperujący gabinet kosmetologiczny bez dokumentacji zawierającej informacje na temat przeprowadzonych zabiegów.
Ryzyko zawodowe kosmetologa
W zawodzie kosmetologa, podobnie jak w przypadku innych profesji istnieje szereg możliwych zagrożeń, które określane są jako ryzyko zawodowe kosmetologa. Rodzaje niebezpieczeństw można podzielić na różne grupy czynników:
- czynniki fizyczne: poślizgnięcie się, potknięcie się, gorące powierzchnie, uderzenie o elementy nieruchome będące wyposażeniem salonu, promieniowanie laserowe, uderzenie o spadające przedmioty, ostre narzędzia, hałas, energia elektryczna, pożar,
- czynniki biologiczne: bakterie, wirusy, grzyby,
- czynniki chemiczne: preparaty chemiczne, substancje drażniące, substancje uczulające, substancje żrące,
- czynniki psychofizyczne: stres, obciążenie statyczne, obciążenie dynamiczne, agresja (ze strony klienta).
Co powinno znaleźć się w karcie klienta?
W karcie klienta musi znaleźć się wywiad, dzięki któremu kosmetolog będzie mógł poznać potrzeby osoby pragnącej skorzystać z usług gabinetu. Ponadto umożliwia on dobranie odpowiedniego zabiegu i wykluczenie ewentualnych przeciwwskazań.
Następnie kosmetolog ma obowiązek zapoznać klienta z opisem wykonywanych przez niego czynności wraz z przedstawieniem efektów, zaleceń przed i po zabiegu, a także ewentualnych powikłań. Dopiero wtedy daje zainteresowanemu zgodę do podpisania, która powinna znaleźć się w karcie klienta.
Kolejnym dokumentem, jaki powinien znaleźć się w salonie kosmetologicznym, jest karta przebiegu zabiegów omawiająca, co zostało wykonane oraz kto było odpowiedzialny za usługę. Jest to bardzo ważne szczególnie w salonach, gdzie pracuje więcej osób. Dzięki temu będą wiedzieli, co robiła inna kosmetyczka poprzednim razem.
Co więcej, salony kosmetologiczne powinny zadbać o to, aby zdobyć od swoich klientów zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Korzyści z prowadzenia karty kosmetologa
Bez wątpienia jednym z najważniejszych i najbardziej potrzebnych dokumentów w gabinecie kosmetycznym jest karta klienta. Kosmetologia to dziedzina, w której wiele zabiegów związanych jest z oddziaływaniem na skórę i organizm pacjenta. Dzięki karcie kosmetologa, specjalista uzyskuje dostęp do całej historii pacjenta, a także jego danych, przebytych chorób, już przeprowadzonych zabiegów i ustawień sprzętów zastosowanych poprzednio. To znaczne ułatwienie, a także szansa na maksymalne dopasowanie działań do potrzeb konkretnej osoby.
Ponadto karta klienta w kosmetologii stanowi również istotne zabezpieczenie dla osoby wykonującej dany zabieg jako kosmetolog. Wiele działań obarczonych jest konkretnymi przeciwwskazaniami, które na podstawie wywiadu powinny znaleźć się w karcie pacjenta. Jeżeli osoba przychodząca na zabieg zatai występowanie określonych schorzeń czy czynników będących przeciwwskazaniem do danej czynności, a następnie podpisze kartę i wystąpią niepożądane skutki działań, kosmetolog ma podstawowe narzędzie obrony.
Dzięki kartom klientów w kosmetologii można też ustalić, które zabiegi cieszą się największym powodzeniem, jacy klienci stanowią główną grupę odwiedzających dany salon i czego oczekują poszczególne osoby. To szansa na przebudowanie oferty salonu i dopasowanie jej do odbiorców w jeszcze lepszym stopniu, co stanowi sposób na zwiększenie zysków i popularności danej placówki.
Czy po kursie można pracować w gabinecie kosmetologicznym?
Oferowany przez nas “Kurs Zawodowy Kosmetologa” został opracowany z myślą o wszystkich osobach, które chcą rozpocząć pracę w gabinetach kosmetologicznych. W związku z tym program umożliwia kursantowi zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu pielęgnacji ciała, twarzy, oczu, dłoni itd. Co więcej, kursant zostanie wyposażony w umiejętności zwiększające szanse na zdobycie zatrudnienia w gabinecie kosmetologicznym.
Warto dodać, że uczestnik po pozytywnym ukończeniu kształcenia “Kursu Zawodowego Kosmetologa” otrzyma dokumentację zgodną z wymogami MEiN oraz certyfikat w języku polskim o ukończeniu kursu. Dzięki uzyskanej akredytacji uczelni wyższej istnieje możliwość ubiegania się o dodatkową dokumentację wydawaną przez uczelnie w postaci dyplomu w twardej oprawie i świadectwa ukończenia wyżej wymienionego kursu. Co najważniejsze absolwent zdobywa kwalifikacje kosmetologa zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 07.08.2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania opartej na Międzynarodowym Standardzie ISCO.