Praca handlowca wymaga charyzmy, komunikatywności i sporej ilości czasu poświęconego na kontakty z innymi ludźmi; jednak oprócz tych predyspozycji, często wymagane są inne umiejętności do pracy jako przedstawiciel handlowy.
Przedstawiciel handlowy – co robi?
Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiedzialna jest przede wszystkim za pozyskiwanie i bieżącą obsługę klientów firmy, w której pracuje. Jego praca to przebywanie w ciągłej podróży, bowiem spotkania z klientami odbywają się najczęściej w ich firmach bądź innych, umówionych wcześniej miejscach, które sprzyjają rozmowom.
Główne obowiązki przedstawiciela to:
- budowanie sieci dystrybucji – pozyskiwanie nowych klientów, rynków,
- obsługa stałych klientów, często na wyznaczonym terenie,
- przygotowywanie ofert handlowych, umów, raportów,
- promowanie towarów lub usług firmowych,
- osiąganie zakładanych celów finansowych – realizowanie planów sprzedażowych,
- monitorowanie konkurencji.
Przedstawiciel handlowy reprezentuje firmę, dla której pracuje. Jego działania w dużej mierze wpływają na sukces finansowy firmy, dlatego bardzo ważne są umiejętności, jakimi się wykazuje. Cechy charakteru takie jak charyzma, komunikatywność czy punktualność – to istotny punkt wyjścia, jeżeli myśli się o pracy jako handlowiec, jednakże wiedza o tym, jak skutecznie sprzedawać – jest kluczem do sukcesu.
Gdzie zdobyć umiejętności handlowe?
Marketing, zarządzanie, psychologia – to główne obszary, z których można czerpać wiedzę o tym, co robi przedstawiciel handlowy i jak realizować plany sprzedażowe. Obecnie na rynku istnieje wiele szkoleń, na których można się nauczyć skutecznej sprzedaży. Warto jednak zwrócić uwagę, czy wybrany kurs handlowy przekaże wartościowe treści; kurs na przedstawiciela handlowego powinien również zakończyć się uzyskaniem odpowiedniego dokumentu, potwierdzającego nabyte umiejętności – taki certyfikat znacznie zwiększa szanse na otrzymanie wymarzonej pracy.
Nauka handlu przez internet
Kurs przedstawiciela handlowego w formie online to propozycja, którą warto rozważyć podczas planowania szkolenia w tym kierunku. Wygodna forma szkolenia – w dowolnym miejscu i czasie – nie koliduje z innymi zajęciami, a materiały do nauki dostępne są przez cały okres realizowania programu który – nawiasem mówiąc – można realizować we własnym tempie. Podczas zajęć można zapoznać się z takimi zagadnieniami, jak:
- psychologia sprzedaży,
- marketing w handlu,
- obsługa klienta, relacje,
- pozyskiwanie klientów,
- techniki sprzedaży, negocjacje handlowe,
- przygotowanie oferty handlowej,
- organizacja pracy.
Dzięki szkoleniu można uzyskać przewagę na rynku pracy i wejść na niego z niezbędnymi podstawami, zaś dla osób, które już pracują w zawodzie, taki kurs może pomóc rozwinąć swoje umiejętności.