Zaktualizowano dnia 9 czerwca 2023
Transport międzynarodowy to branża, która wymaga wszechstronnego podejścia w kwestii skutecznego zarządzania logistyką międzynarodową. Dlatego też osoba specjalizująca się tymi działaniami, np. spedytor międzynarodowy powinien odpowiednio przygotować się do powierzonych zadań. Więcej na ten temat opowiemy w dalszej części artykułu.
Rola zarządzania w firmie zajmującej się transport międzynarodowym
Zarządzanie w przedsiębiorstwach specjalizujących się w transporcie międzynarodowym odgrywa bardzo znaczącą rolę. Wynika to z tego, że działalność ta obejmuje różne kraje, co przyczynia się do jeszcze większej konkurencji na rynku pracy, a dodatkowo wymaga uwzględniania dostosowywania się do różnych kultur i zwyczajów współpracowników.
Co więcej, wobec dynamicznego postępu technicznego i coraz to nowszych wymagań klientów, w firmach bez odpowiedniego procesu zarządzania łatwo wprowadzić chaos organizacyjny. Szczególnie że transport międzynarodowy jest branżą, w której wymaga szybkich i zintegrowanych działań, by proces dostawy towarów odbył się sprawnie, zgodnie z procedurami, a ładunek dotarł do klienta w nieuszkodzonym stanie.
Licencja na transport międzynarodowy
Licencja na transport międzynarodowy określana jest jako licencja wspólnotowa. Jest to dokument poświadczający o tym, że podmiot ma uprawnienia do realizowania działalności gospodarczej w zakresie zarobkowego transportu międzynarodowego. Tego typu decyzja wydawana jest przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD).
Podstawowym warunkiem do jej otrzymania jest posiadanie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Następnie należy złożyć wniosek o uzyskanie licencji na transport międzynarodowy u GITD, a także wymagane dokumenty, np. informację z Krajowego Rejestru Karnego.
Logistyka międzynarodowa
Logistyka międzynarodowa to zagadnienie, które również związane jest z zarządzaniem przedsiębiorstwem w branży TSL. Wynika to z tego, że dotyczy zrealizowania planu dostarczenia odpowiedniego produktu w taki sposób, by spełnić oczekiwania klienta i budować w ten sposób przewagę konkurencyjną. Zatem odnosi się konkretnie do zarządzania danym transportem międzynarodowym.
Wymaga to oczywiście zatrudnienia wykwalifikowanej kadry, np. spedytora międzynarodowego, który zadba osiągnięcie ustalonych założeń. Odnosi się to realizacji dostawy towarów:
- w określonym czasie,
- w ramach ustalonego budżetu,
- zgodnie z procedurami,
- bez uszkodzenia produktów,
- w konkurencyjnej cenie.
Więcej na temat konkretnych zadań spedytora międzynarodowego pisaliśmy w naszym artykule: Co robi spedytor międzynarodowy?
Kurs spedytora międzynarodowego
Aby prawidłowo wykonywać działania związane ze spedycją i logistyką międzynarodową, należy zdobyć odpowiednią wiedzę i umiejętności. Taką możliwość oferuje “Kurs na Spedytora Międzynarodowego”, dzięki któremu uczestnik zostanie przygotowany do podjęcia pracy spedytora międzynarodowego, a także pozna inne zagadnienia związane z branżą TSL.
Co więcej, absolwent “Kursu na Spedytora Międzynarodowego” po zakończonym kształceniu otrzyma zaświadczenie o ukończeniu kursu, a także kwalifikacje spedytora międzynarodowego zgodne z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej oraz Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 07.08.2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania opartej na Międzynarodowym Standardzie ISCO. Dzięki temu będzie mógł w legalny sposób ubiegać się o stanowisko spedytora międzynarodowego.