Opiekun wycieczki a kierownik wycieczki – podobieństwa i różnice

turystyka

Wycieczki szkolne mają charakter nie tylko dydaktyczny, ale i rozrywkowy. Wzbudzenie zainteresowania ucznia jest bardzo ważnym elementem wpływającym na proces jego nauczania. Jednak trudno, by wycieczka przynosiła oczekiwane rezultaty, jeżeli nie będzie odpowiednio zaplanowana. Dlatego właśnie istotna jest rola zarówno opiekuna, jak i kierownika, których współpraca oddziałuje na efektywność i bezpieczeństwo wycieczki.

Organizacja wycieczki szkolnej – co ma na celu?

Organizacja wycieczki szkolnej wymaga od osoby decyzyjnej uwzględnienia potrzeb uczniów. Powinna ona brać pod uwagę możliwości uczestników, takie jak: wiek, sprawność fizyczna, stan zdrowia. Ponadto warto, by odpowiadała zainteresowaniom uczniów.

Celem wycieczki szkolnej jest aspekt poznawczy za sprawą krajoznawstwa i turystyki. Podczas takiego wydarzenia uczeń może zdobyć informacje na temat: przyrody, tradycji, zabytków kultury i historii, a także różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego.

Dodatkowo jest to sposób na zachęcenie dzieci do zdrowego stylu życia i aktywności fizycznej. Wyjazdy w nieznane miejsca uczą także zasad bezpiecznego zachowania w nowych dla ucznia sytuacjach. 

Opiekun wycieczki a kierownik wycieczki szkolnej

Opiekun i kierownik wycieczki szkolnej to dwie osoby, których zadania wzajemnie się uzupełniają w celu zorganizowania bezpiecznego wyjazdu dla uczniów. Podstawową różnicę między tymi funkcjami stanowią powierzone im zadania.

Opiekun wycieczki odpowiedzialny jest za sprawowanie opieki nad uczniami. Ponadto pełni funkcję pomocniczą dla kierownika wycieczki, tj. współpracuje z nim w celu realizacji programu wyjazdu. Zajmuje się także nadzorowaniem przestrzegania regulaminu, zasad bezpieczeństwa oraz realizowania zadań, które zostały wyznaczone uczniom.

autobus szkolny

Z kolei kierownik wycieczki jest zobowiązany do opracowania planu i regulaminu wyjazdu, a także do wyznaczania zadań uczniom i opiekunom. To na nim spoczywa odpowiedzialność za realizację programu oraz zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa. Co więcej, zajmuje się kwestiami logistycznymi, m.in. transportem, wyżywieniem czy kontrolą sprzętu. Skupia się na realizacji celów i dba o prawidłowy przebieg wycieczki. Dlatego też bardzo ważna jest rola opiekuna, który będzie skoncentrowany na opiece nad uczniami. Warto dodać, że kierownik po zakończeniu wyjazdu dokonuje podsumowania i rozliczenia finansowego.

Kto może zostać kierownikiem, a kto opiekunem?

Osobą decyzyjną w wyznaczeniu zarówno opiekuna wycieczki, jak i jej kierownika jest dyrektor szkoły organizującej wyjazd. Z racji na odpowiedzialność, jaka wiąże się ze sprawowaniem tych funkcji, najczęściej osoba ta wybierana jest spośród pracowników pedagogicznych. 

Do roli opiekuna może zostać wyznaczona także osoba, która nie jest związana z pracą w szkole, np. rodzic. Taka decyzja podejmowana jest w zależności od celu i programu wycieczki. Na kierownika wybiera się zawsze pracownika pedagogicznego, z tym że może być to nauczyciel z innej szkoły.

Warto dodać, że w przypadku specjalistycznej wycieczki krajoznawczo–turystycznej, kierownik i opiekun ma obowiązek posiadać udokumentowane przygotowanie do sprawowania tej funkcji. Ten rodzaj wyjazdu wymaga od uczniów odpowiedniego przygotowania kondycyjnego i sprawnościowego, a także umiejętności posługiwania się dostosowanym do wymagań sprzętem. Z racji na intensywną aktywność turystyczną kompetencje zapewniające bezpieczną realizację programu są niezbędne do sprawowania roli kierownika wycieczki specjalistycznej.

Kurs opiekuna wycieczek czy kurs kierownika wycieczek – który z nich wybrać?

Nie trzeba decydować się tylko na jeden z wymienionych kursów. Najlepszym rozwiązaniem dla wszystkich osób zainteresowanych jest kurs interdyscyplinarny. Dzięki niemu można zdobyć zatrudnienie:

  • w ośrodkach wczasowych, 
  • na wyjazdach szkolnych,
  • w biurach podróży 
  • w innej firmie o charakterze wycieczkowym.

Takie rozwiązanie można znaleźć w ofercie Centrum Doskonalenia Zawodowego. Przygotowany przez specjalistów Kurs Kierownika Wycieczek (Opiekuna Wycieczek) umożliwia zdobycie dwóch uprawnień podczas jednego szkolenia. Ponadto kurs prowadzony jest w sposób zdalny, a uczestnik sam decyduje o tym, w jakim czasie odbędzie naukę. Ta możliwość jest szczególnie ważna dla osób aktywnych zawodowo, które nie mają wystarczająco dużo czasu, by wziąć udział w szkoleniu stacjonarnym.

Kurs Kierownika Wycieczek (Opiekuna Wycieczek)

Kurs Kierownika Wycieczek (Opiekuna Wycieczek) umożliwia zdobycie umiejętności pełnienia funkcji kierownika i sprawowania opieki nad uczniami. Po ukończeniu kursu absolwent otrzymuje kwalifikacje zarówno kierownika, jak i opiekuna wycieczek, co udokumentowane jest zaświadczeniem w języku polskim.

Kurs opiekuna wycieczek oraz kierownika zawiera wiedzę z zakresu: 

  • planowania pracy wychowawczej, 
  • organizowania pracy kierownika z personelem pedagogicznym i administracyjno-obsługowym,
  • ustalania pracy w grupie, 
  • zapoznanie z przepisami bezpieczeństwa zdrowia i życia uczestników wycieczki,
  • prowadzenia dokumentacji.